سامسونگ دوباره صدرنشین بازار موبایل شد؛ رشد چشمگیر یک برند ناشناخته

گزارش جدید مؤسسه Omdia نشان می‌دهد سامسونگ در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ بار دیگر صدرنشین بازار جهانی گوشی‌های هوشمند شد. فروش گوشی‌های این شرکت کره‌ای به ۶۰٫۶ میلیون دستگاه رسید و با ۱۹ درصد سهم بازار، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد داشت.

جایگاه سایر برندها

در جایگاه دوم، اپل با فروش ۵۶٫۵ میلیون دستگاه و ۱۸ درصد سهم بازار قرار دارد و رشد سالانه آن ۴ درصد ثبت شد. شیائومی با ۴۳٫۴ میلیون دستگاه و ۱۴ درصد سهم بازار در رتبه سوم است و تنها ۱ درصد رشد سالانه را تجربه کرد.

جایگاه چهارم به ترنشن (مالک برندهای اینفینیکس، ایتل و تکنو) با ۲۸٫۶ میلیون دستگاه و ۹ درصد سهم بازار تعلق دارد. این برند با ۱۲ درصد رشد سالانه بیشترین افزایش فروش را در میان پنج برند برتر داشت. ویوو با ۲۸٫۵ میلیون دستگاه و رشد ۵ درصدی در رتبه پنجم قرار گرفت.

دلایل رشد سامسونگ

رشد سامسونگ عمدتاً به فروش مدل‌های گلکسی زد فلیپ ۷، زد فولد ۷، A07 و A17 مربوط است. اپل نیز با استقبال خوب از مدل پایه آیفون ۱۷ و «بهبود ارزش خرید» توانست عملکردی فراتر از انتظار داشته باشد.

وضعیت شیائومی و ویوو

فروش شیائومی در چین پس از پایان یارانه‌های دولتی کاهش یافت، اما رشد در آسیا-اقیانوسیه و سایر بازارها این کاهش را جبران کرد. ویوو با فروش بالا در هند، پیشی گرفتن از هواوی در چین و رشد در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، جایگاه خود را تثبیت کرده است.

آمار کلی بازار

در مجموع، طی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ بیش از ۳۲۰٫۱ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در جهان عرضه شد که ۳ درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد. عرضه در آمریکای شمالی و چین کاهش داشته، اما مناطق آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند؛ به‌ویژه آفریقا با ۲۵ درصد رشد و آسیا-اقیانوسیه با ۵ درصد افزایش.

Omdia اشاره می‌کند که رشد بازار عمدتاً از دو بخش حاصل شده است: گوشی‌های زیر ۱۰۰ دلار و مدل‌های بالاتر از ۷۰۰ دلار.